Rumänien Dag 4 - 3 september

3 september Krakow – Hernadvecse 350 km

Inte helt enligt planerna.

Termometern visade 22 grader när vi startade i Krakow. Solen sken och himlen var nästintill klarblå. Morgontrafiken var ganska lugn och vi var snabbt ute ur Krakow. Landskapet var platt med lite böljande kullar här och där. Efter en timmes färd började bergen tona upp sig långt bort i horisonten. Det var tyvärr ett soldis som täckte bergen men man kunde skymta topparna någonstans långt, långt borta. Det var fina vägar och trafiken var lugnoch ingen verkade ha bråttom.

falt paus

Vi körde igenom by efter by i lugnt tempo och njöt av turen. Prognosen hade sagt att det skulle regna i Zacopane men vi såg lite mörka moln långt bort och att det regnade på sina ställen. Strax innan Zacopane tätnade trafiken och det blev köer. Överallt byggdes det nya vägar och ofta var en fil avstängd och det stoppade effektivt upp trafiken.

queue

Vi stod stilla vid ett flertal tillfällen och det var riktigt varmt. Temperaturen hade nu stigit till 22 grader och solen gassade på för fullt. I Zacopane körde vi runt en stund innan vi kom upp till Kolej linowa Kasprowy Wierch. Klockan var nu runt tolv och vi började bli lite hungriga så vi satte oss på en liten restaurang och tog en soppa och tittade på den långa liftkön.

soppa

Nu började det bli roliga vägar på allvar. Det var slingrande bergsvägar med skarpa serpentiner och vägar kantade av skog.

vag

paus

13.05 körde vi över gränsen mot Slovakien. Skogarna blev allt tätare och ramade in vägarna. Det blev ett antal mil på små slingrande vägar både uppför och nedför. Vart man än tittade var det skog. Snart dök de första byarna upp och det var rejält slitna hus som mötte oss. Folk glodde efter oss och skrek och vi fick en dålig magkänsla. Men efter ett tag blev husen finare och byarna trevligare och den dåliga känslan försvann. Landskapet däremot var vackert och bjöd mycket att titta på.

bergsvy

Runt tvåtiden började det regna och vi befann oss då i höjd med Kezmaroc. Nu blev landskapet plattare igen men det dröjde inte länge innan bergen tornade upp sig igen. 

regn

Kosice visade sig vara lite större än vi hade trott. Vi åkte in mot centrum för att kolla läget men insåg snart att det nog var bättre att fortsätta söderut och ta in på ett hotell längs med vägen. Temperaturen nådde nu 32 grader och solen gassade på rejält så det var liksom inte läge att leta upp något i Kosice. Vi satte kurs mot Miskolc och planen var att stanna när vi såg något trevligt. Plötsligt var vi vid ungerska gränsen. Vi hamnade i en lång kö med lastbilar och stannade till. Plötsligt dök det upp en kille som vinkade fram oss och förklarade att vi behövde köpa en vinjett för vägarna. Vi gick in i det lilla huset vid gränsen och möttes av en sur kärring som snäste och fräste.

tull

Vi fick vår vinjett för 7 euro och sen skulle vår tipsare ha lite dricks naturligtvis. Klockan var nu fem på eftermiddagen och vi såg mörka moln närma sig. Vi hann inte långt innan det började blixtra ordentligt på kullen bredvid oss. Vi såg en reklamskylt för ett hotell som hette Hotel Vecsecity och satte kurs dit. Vi åkte igenom en liten by och strax kom pilen som visade att vi skulle svänga upp. Vi körde fram till porten vid hotellet och släpptes in. Det var visst ett lite finare spahotell men vi slog till och tog ett rum för natten. Inte helt billigt. Snart låg vi i poolen och badade.

spa

Vi var helt ensamma och det var lite spöklikt. Plötsligt brakade det till ordentligt utanför. Regnet öste ner och det blixtrade och dundrade i ett. Vi insåg snart att det var tur att vi stannade på hotellet för det var verkligen ett skyfall utanför. Efter badet blev det buffé nere i restaurangen och vi var återigen helt ensamma.

Rumänien Dag 3 - 2 september

2 september Nowy Dwor Mazowiecki – Krakow 350 km

Varm dag i platt landskap.

Morgonen startade med ett besök på Koszary Obronne, en två kilometer lång försvarsanläggning precis i utkanten på staden. Koszary Obronne byggdes åren 1832-1844 och hade väl sett sina bästa dagar. Påminde lite om Prora vi besökte när vi åkte Östersjön Runt. Vi körde omkring i området en stund och passade på att titta in i försvarsanläggningen och så tog vi lite kort.

koszaryobronne2

koszaryobronne

Det var lite varmare än tidigare och temperaturen var runt 22 grader. Solen sken och himlen var klarblå. Vi ställde in GPS:erna på Krakow och att undvika motorvägar och vägavgifter. Landskapet var platt men grönt och fint och vägarna i gott skick.

platt360

I början var det lite böjar på vägarna men efter cirka en timmes färd rätades vägarna ut. Det var långa raksträckor med en liten krök och sedan fortsatte raksträckan så långt ögat nådde. Det var inte mycket trafik på vägarna och vi mötte en enstaka bil eller två. Det verkade som om de flesta besökte kyrkan på söndagen för där var det massor av bilar parkerade. Det var fridfullt att åka genom jordbrukslandskapet och vi körde igenom den ena byn efter den andra och ibland hann vi inte ens ut ur en by innan nästa by började.

alle

Vi åkte igenom den ena allén efter den andra och passerade massor av kyrkogårdar. Där stod stenarna verkligen tätt och det var en mäktig syn att se.

kyrkogard

Ju närmre Krakow vi kom desto högre blev temperaturen och toppade väl någonstans kring 28-29 grader. Vi körde med fullt ventilerade ställ och det ganska behagligt att färdas på vägarna. Ibland körde vi igenom skogspartier och då sjönk temperaturen betänkligt och det kändes svalt att åka. Med cirka 8 mil kvar till Krakow började landskapet att förändras och kullarna blev lite högra och större.

kulle

Långt bort tornade mörka moln upp sig men inget regn syntes till. Trafiken tätnade allt mer och hastigheten sänktes men omkörningarna blev allt fler och tokigare. Folk verkade ha mer bråttom nu än tidigare. Det tog inte lång tid innan vi var inne i Krakow och på väg mot hotellet Best Western Plus Krakow Old Town. Hotellet låg ett stenkast från den gamla staden. Snart var vi vid torget Rynek Glowny och tittade på den ståtliga Mariakyrkan och alla gamla fina hus. Det kryllade av folk och det var uppträdanden överallt.

jochentorg

Vi trosade omkring en bra stund innan vi hamnade på restaurangen Chtopskie jadto.

chtopskiejadto

Nu var det dags för något polskt. Vi hade fått ett sms av Adam där det stod följande: Beställ: chleb z smalcem i siwucha wodka, golonka na piwie. Och detta beställde vi.

mat

golonka

Det var grymt gott.

 

Rumänien Dag 2 - 1 september

1 september Gdynia – Nowy Dwor Mazowiecki 360 km

Omväxling förnöjer.

Det blev en tidig morgon med frukost redan klockan sex då vi var tvungna att lämna hytten redan halv sju. Utanför hyttfönstret sken solen och himlen var klarblå. Vi var snabbt av båten och styrde kosan mot Gdansk och österut mot Bialystok. Temperaturen låg runt 17 grader och det var riktigt behagligt. Trafiken i Gdynia och Gdansk var lugn så här tidigt på lördagsmorgonen och vi färdades i sakta mak längs med gatorna. Till en början var det lite större vägar men ju mer österut vi kom blev vägarna allt mindre och i sämre skick men fullt körbara. Vägen slingrade sig fram i landskapet och det var riktigt härligt. Den ena lilla byn efter den andra avverkades och det var alléer efter alléer. Plötsligt skrek Jochen till i hjälmen då hans visir hade lossnat från hjälmen. Han hade tappat en skruv uppe på hjälmen och två fästanordningar på var sin sidan om visiret. Vi vände tillbaks och letade utefter vägen och lyckades faktiskt hitta alla tre fästelementen men naturligtvis var en skruv och ett fästelement redan överkörda. Skruven kunde vi nog lätt ersätta. Värre var det med fästelementet på sidan av hjälmen. Vi var nu i närheten av Kolnik och började leta efter en verkstad och på tredje försöket kom vi till en kille som renoverade gamla militärfordon.

lagahjalm

Vi lånade en varmluftspistol och lyckades räta ut det ena fästelementet och sen fick vi en ny skruv av honom. Strax var vi på banan igen och Jochen väldigt glad för sitt fina visir. Solen sken allt mer intensivt och det började kännas i ansiktet då vi hela tiden körde mot solen. Temperaturen klev också över tjugo-strecket och vi öppnade upp Klimstället i takt med temperaturen.  Vägarnas standard varierade från att vara jättefina med nylagd asfalt, mindre bra med stora potthål till grusvägar med större stenar men det var precis den variationen vi sökte och letade efter.

jochenfullfart

Jochen kör fort och jag lite mer försiktigt. 

skog polen

Vi färdades längs med skogsklädda vägar och strax innan Lubuchowo stannade vi till för en fika längs med en skogsväg.

fikapaus

Snart blev landskapet mer böljande och byarna allt mindre och vi körde förbi det ena storkboet efter det andra.

storkbo

Nu började hungern göra sig påmind men det tog två timmar innan vi hittade en restaurang. Vi stannade till i Baltycka och åt en gigantisk portion av potatiskaka med köttragu. Grymt gott men otroligt mättande. Det var också här vi insåg att vi aldrig skulle hinna till Bialystok idag. Vi ändrade planen och satte kurs mot Warszawa och hamnade i Nowy Dwor Mazowiecki. Efter ett tips av två polska ynglingar hamnade vi på det trestjärniga hotellet Hotel Mazovia där ett rum gick på ”hutlösa” 440 kronor för oss två inklusive frukost. Vi parkerade motorcyklarna precis utanför entrén.

hotell

Tanken var att ta en lugn kväll med mat i hotellrestaurangen. Det blev piroger för Jochen och råbiff för mig. Lugn och lugn kväll förresten. I restaurangen var det fest med hög musik (utan bas) då någon firade sin 18-årsdag där och när musiken tystnade så ljöd brandlarmet men vi är glada för det. Man märkte också att man var lite småtrötta för vi skrattade åt allt och inget. Jochen fick sig ett gott skratt när jag misstog smöret för en bit Brie. Ja, jag hade inga glasögon på. Kvällen avslutades med en promenad i den lite kyliga kvällsluften ner på staden och ett besök i den fina parken.

parken

I morgon lutar det åt ett besök på ett militärmonument och sedan vidare mot Krakow.

Rumänien Dag 1 - 31 augusti

31 Augusti Linköping – Karlskrona 360 km

Regn, kyla och blöta.

Klockan halv tio stod vi klara för start. Regnet öste ner och temperaturen visade på tretton grader. Avresekommittén bestod av Gaston, Kerstin och Carro. Vädret påminde alldeles för mycket om hemresan från Marocko för två år sedan. Då avslutade vi resan i regn och rusk och nu startar vi i regn och rusk. Färden gick i sakta mak längs med 34:an förbi Kisa, Vimmerby och med kurs mot Högsby. Överallt var det mörka moln och tunga skyar. Regnet strilade ner och vi fick verkligen testa utrustningen. Goretexmembranen i handskarna funkade men handskarna vägde väl säkert två kilo styck efter några mil. Jochen hade ett litet läckage i Klimstället eller inträngning av vatten som han kallade det men det löstes med en buff runt de ädlare delarna. Enda kaffe- och bullstoppet blev vid Försjön, strax innan Högsby. Det var en mysig stund med regn och blåst men vi hade i alla fall ett regnskydd.

fika

Strax innan Kalmar upphörde regnet och vägbanan blev nästan omgående torr och kläderna började torka upp. Vi stannade till för lunch i Kalmar centrum och tog en riktigt god buffé på EAT. Nytankade med energi var det sedan dags för DOO. DOO startade en gång i tiden med färden genom Aurlandstunneln. Denna gång blev det Ölandsbron fram och tillbaka – lagom onödigt.

Sen var det dags för dagens Kalmar Slott eller rättare sagt kulturupplevelse.

slott

Vi vandrade runt slottet och hänfördes av slottet och utsikten över hamninloppet.

utsikt

kanon

 

Snart var vi på rull igen mot Karlskrona. Nu blev det mindre och krokigare vägar. Strax innan klockan 18.00 bordade vi Stena Line båten och vi var inte de enda motorcyklisterna.

 ferryqueue2

Vi körde ombord på färjan och surrade fast motorcyklarna och gick sedan upp till hytten och tog oss en snabb dusch.

mc ferry

Snart satt vi i restaurangen Metropolitan Bar & Grill och alla pratade polska utom vi. Plötsligt satt Grzegorz vid vårt bord och tipsade om vad man skulle göra och äta i Polen och vi pratade om andra världskriget och svenska kungar. I matväg skulle man äta golonka, kausnica och oscypui. Sen fick vi massor av tips var man skulle åka och som det ser ut nu drar vi oss österut mot Ukraina och därefter lite mer söderut.

© 2022 Hojjen.se