Dag 13 – Fredag 14 Augusti Narbonne – Barcelona

Vinden tjöt utanför fönstret och träden vajade betänkligt när vi vaknade vid åttatiden. Det var mörka moln runt omkring oss men det regnade åtminstone inte. Temperaturen var 19 grader men det kändes betydligt kallare. Då det inte ingick frukost på hotellet så gjorde vi oss istället i ordning och åkte runt klockan nio. Vi stannade till vid en matvaruaffär och köpte lite vatten och yoghurt. Det var ett platt torrt landskap vi åkte igenom och vägarna ofta raka och lite tråkiga. Det blåste rejält och det kom rejäla kastbyar emellanåt så man fick vara på sin vakt. Redan vid start skymtade vi bergen längre bort och de kom allt närmare hela tiden. Innan vi nådde fram till bergen ändrade landskapet karaktär. Det blev allt grönare och fler vinodlingar utmed vägarna och dessutom blev vägarna allt krokigare och roligare att köra.

berg

Trafiken var väldigt lugn men så höll vi oss också ifrån de lite större vägarna. Snart kom vi fram till bergen och då blev vägarna väldigt roliga att åka på. Det var långa härliga svepande kurvor och man kunde hålla en hög jämn hastighet och trafiken var minimal. Temperaturen var perfekt och höll sig runt 22 grader. Det var mestadels moln men så fort solen tittade fram steg temperaturen med 3-4 grader. Plötsligt blev det trafikstockning. Vi kryssade som vanligt mellan filerna och återigen lämnade folk plats för oss motorcyklister. Det är en sån total kontrast mot Sverige där man istället prejas. Snart kom vi fram till en mindre stad med massor av affärer och massor av folk och köer åt alla håll. Vi såg en skylt som skvallrade om ett stort slott uppe på en höjd men inget annat som förklarade varför det var så mycket folk just där. Vi avstod från att ta oss till slottet då det var enorma köer upp dit. Vi spekulerade i om det hade med närheten till gränsen och priser och sånt men inget vi lyckades klura ut varför. Vi fortsatte en stund och strax var vi framme vid Spanska gränsen. Återigen ändrade landskapet karaktär och det var en del konstiga sten- och buskformationer vi åkte förbi men framförallt blev det allt plattare igen.

stenar

Vi stannade till ett par gånger för vätska och en gång lite längre i en stad utefter vägen.

jernispaus

Vi såg en slottsformation uppe på en höjd mitt staden och åkte sonika av och kollade in läget. Slottet hette Castell D'Hostalric. Utsikten var magnifik från höjden och solen gjorde nu sitt bästa och lyste med full kraft.

dhostalric

Temperaturen hade nu stigit till 29 grader och det var rejält varmt igen. Efter att ha färdats en stund till så började vi känna av hungern och svängde av mot ett industriområde efter att ha sett en skylt om restaurang. Vi fann en till slut efter lite guidande av GPS. Det var en lunchrestaurang som serverade dagens lunch för 10 Euro så vi slog till. Så här såg menyn ut.

meny

Inte helt lätt att förstå vad det var för mat om man inte kan spanska. Vi beställde Macarrones a la Bolonesa och Bistec a la brasa. Och det var inte lite mat som kom in. Bolonesan var en hel portion pasta med köttfärssås och sen kom biffen in och den var gigantisk. Vi var helt proppmätta när servitören kom och frågade om vi ville ha in efterrätten nu men vi var tvungna att tacka nej. Vi hade spruckit om vi försökt pressa i oss lite efterrätt. Vi tackade ”Ja” av artighetsskäl till kaffe på maten – en liten Espresso. Vi tankade upp hojjarna och fortsatte de sista sju milen till Barcelona. Nu närmade vi oss nya berg och landskapet påminde lite om det svenska landskapet med högre träd och lite grönare omgivningar. De sista milen till Barcelona gick väldigt snabbt och strax hade vi checkat in på hotellet. Allt var frid till en början men sen upptäckte vi att det inte gick att tända på toaletten men det fick vi fixat på en gång. Sen upptäckte vi att det var stopp i duschavloppet och att det svämmade över när man duschade. Det är fortfarande inte fixat men annars är allt ok. Runt sjutiden tog vi Metron in till centrum och till gågatan La Rambla.

ramblas

Där kryllade det av folk och överallt var det liv och rörelse, uppträdanden och musik och så massor av försäljare så klart. Vi vandrade sakta genom de trånga gränderna ner mot hamnen och insöp atmosfären.

jochbarcel

Barcelona är verkligen en häftig stad. Vi tog en matbit på en liten restaurang i en av gränderna och Jochen passade på att äta en Paella. Riktigt gott enligt Jochen. Efteråt vandrade vi ner till hamnen och bort mot stranden.

strand

Det var riktigt skönt med runt 25 grader i luften men ute över vattnet var det kolsvarta moln som närmade sig staden. Det blixtrade också och det började blåsa upp så vi vände in mot staden igen ifall det dåliga vädret skulle ta sig in över staden.