Dag 11 - Onsdag 12 Augusti Marseille

Det var tre utvilade själar som vaknade till i morse vid halv nio. Gårdagens långa pass kändes redan långt borta när vi satt och åt av den goda hotellfrukosten. Vi startade sedan med lite bloggning då vi tidigare hade haft problem med uppkopplingarna och problem att ladda upp filer och uppdatera bloggen. Runt klockan elva var vi klara och lämnade hotellet. Precis utanför var det liv och rörelse. Längs med avenyn under flera hundra meter var det marknad med massor av stånd och småaffärer.

marknad

Vi lunkade igenom marknaden och gick in mot själva centrum. Lotta hade läst på lite under förmiddagen och kollat in tänkbara mål och först ut var hamnen. Vi gick på den skuggiga sidan av avenyn för solen sken redan rejält och temperaturen var uppe i 32 grader. Nere i hamnen var det fullt av folk och vi insöp lite av atmosfären innan vi gick och satte oss på ett litet kafé utmed hamnpromenaden.

hamnpan

Efter fikat gick vi in i det lite äldre kvarteren kring Vieille Charité. Här var det ett myller av trånga gränder med slitna hus och graffitti och lite finare gränder med affärer och restauranger.

undartground

Vi vandrade omkring en bra stund och kollade in omgivningarna innan vi gick och åt lunch på en liten restaurang på ett litet torg. Efteråt vandrade vi ner mot Cathédrale och gick längs med strandpromenaden in mot köpgatorna och galleriorna. På håll såg vi Notre-Dame De La Garde som vi eventuellt svänger förbi i morgon.

sacre

På Vi strosade omkring en stund och handlade lite förnödenheter. Runt tre vände vi hemåt igen och gick då återigen längs med avenyn mot hotellet. Först stannade vi till på en liten väskaffär och köpte en kabinväska till Lotta som hon ska ha på flyget imorgon. Så nu är allt fixat till flygresan. Det var nu väldigt hett så hemfärden tog en bra stund. Efter att ha pustat ut på hotellrummet ett par timmar gick vi ut igen runt åttatiden för lite mat. Det fick bli en sandwich och en burgare på ett litet hak lite längre ner på gatan. Efteråt gick Jochen tillbaks till hotellet medan Lotta och jag tog en promenad. Det är ganska sent nu men fortfarande riktigt varmt ute och enligt prognosen så blir morgondagen varm den med.