Dag 5 – Torsdag 6 Augusti Vorchdorf – Fusch

Runt femtiden på morgonen dånade den ena stora lastbilen efter den andra förbi hotellet och ibland låg man i sängen och undrade om de skulle klara svängen precis utanför hotellet. På något konstigt sätt lyckades man somna om ganska snabbt trots oljudet. Vi vaknade till på allvar vid kvart i sju och vi kändes oss förvånansvärt pigga allesammans. Vi gick ner till frukosten och välkomnades av det äldre värdparet och åt sedan en god frukost.

packningaltaussee

Efter en stunds packning satt vi återigen på motorcyklarna 08.36. Solen sken som vanligt och himlen var klarblå och luften kändes klar och lite småkylig trots att temperaturen redan visade 24 grader. Vi åkte nu genom ett underbart vackert landskap där bergen tornade upp sig allt mer.

snart berg

Vi satt och sa ”Kolla där” och ”Vilken utsikt” om vart annat till varandra. Trafiken var näst intill obefintlig till en början men allt eftersom vi närmade oss dagens första mål – Hallstatt – så tätnade trafiken allt mer. Vi åkte längs med strandkanten på sjön Traunsee och fann där ett trevligt ställe för en bensträckare.

selfie see

Vägarna gick utmed sjöarna och in i tunnel efter tunnel. Den längsta tunneln var drygt två kilometer lång och motorcyklarna dånar och mullrar riktigt gott i de lite trängre tunnlarna. Strax var vi i Hallstatt och det visade sig vara en liten stad där det var massor av turister – främst asiater och de kom i busslast efter busslast. Vi lyckades hitta en liten parkering precis vid bussarna under ett litet träd och på en liten refug. Vi tog av oss jackorna och gick sedan bort mot kyrkan och det som likande ett litet centrum ett par hundra meter bort. Solen gjorde sitt bästa att dränka oss i värme men det gick ganska bra ändå att gå bort i motorcykelbyxor och boots.

jernis hallstatt

Vi knallade omkring en liten stund och sen satte vi oss på en servering på ett litet stenlagt torg.

hallstatt

Nu ställde vi in siktet på Bad Gastein. Vägarna slingrade sig fram genom landskapet och vi körde ofta i dalgångar med höga bergssidor om oss. Ena stunden åkte vi uppför och andra stunden nedför och ibland visste man inte om man åkte uppför eller nedför. Ibland lurades vi också av naturen för när vi åkte nerför så mötte vi floder som rann uppför och åt fel håll. Strax innan vi anlände till Bad Gastein vid halv tre så stannade vi till och tog oss en god lunch beståendes av en Wienerschnitzel eller en grilltallrik. Vem tror ni tog grilltallriken? Helt rätt, det var Lotta. När vi sitter på restaurangen så vänder sig bordsgrannen över och frågar om vi är svenskar. Det var en svensk familj som satt bredvid och de var på vandring med två små barn, typ 2 och 4 år gamla och de hade varit ute i 5 dagar och vandrat. Imponerande att ge sig ut på vandring med så små barn men det verkade som om det gick bra. Efter lunchen åkte vi vidare mot Bad Gastein som nu bara var drygt en mil bort. Vi klättrade allt högre upp och strax innan vi anlände till staden så passerade vi 1000 meter över havet.

Bad Gastein

Vi fascinerades av det underbara landskapet och alla hus som klättrade upp för den branta ravinen. Snart hade vi passerat Bad Gastein och fortsatte vår stigning uppåt mot Lienz. Plötsligt slutade vägen och övergick i en perrong. Vi hade kommit till ett ställe där man var tvungen att ta tåget för att komma vidare och nästa tåg gick inte förrän om drygt en timme. Att vänta i en timme i 35 graders värme kändes inte som en bra idé. Istället vände vi tillbaka och ställde in GPS:erna på att undvika färjor och tåg. Nu var vi tvungna att åka tillbaks drygt en mil men det var med njutning vi åkte tillbaks. Landskapet var så vackert och vi såg en massa andra saker som vi missat på vägen upp. Efter att ha åkt i ungefär en timme så började vi att leta efter boende för kvällen. Vi kom in i staden Fusch och precis i början på stan så såg vi en skylt med ”Pension Appartement Zimmer ”. Vi svängde raskt av och Jochen gick in och fixade ett trippelrum med frukost för 34 Euro per person.

fusch

Vad tänker man då på eller pratar om när man sitter på en motorcykel och avverkar mil efter mil? Det blir en hel del pratande om det fantastiska vyerna så klart men just idag har vi annars pratat om alla de blomsteruppsättningar som verkar finnas på alla hus i Österrike. Jochen menade att det måste vara ett himla jobb att vattna alla dessa blommor. Lotta däremot har letat efter sina kor, ni vet det där kossorna som står i de branta backarna och typ lutar i 45 graders vinkel mot berget. Vi har letat och letat men ännu inte sett dem. Jernis har funderat på varför man har trädgårdstomtar. Här dyker de upp stup i kvarten och vi har t.o.m. sett trädgårdstomtar i folks uterum.

Antal mil idag: 23, totalt: 175 mil.