Dag 4: Allé, allé, allé.

Alléer, alléer och åter alléer. Vart vi än åkte i Polen så var det alléer med bladtak formade efter bussar och lastbilar.

alle-polen2-jochen

Sov förvånansvärt gott i de polska korta stenhårda sängarna. Hi hi, Jochen fick använda det 5 cm tjocka och 2 ton tunga täcket som en extra madrass för att mjuka upp hårdheten lite grand. Åt något som liknade en äggrörefrukost och begav oss sedan mot Gdansk. Vädret var som vanligt strålande och temperaturen kring 25 grader. Åkte på fina vägar fram till Gdansk men inne i själva staden blev vägarna allt sämre med stora djupa spår efter tung trafik. Gdansk passerades snabbt utan stopp men strax efter staden blev det trafikstockning pga alla nya vägbyggen. Lyckades dock att hitta en omväg som visade sig bli en genväg. Landskapet växlade nu karaktär från platt och tråkigt till kuperat, kurvigt och roligt. Alléerna avlöste nu varandra. Det var som att köra genom tunnlar av löv formade av bussar och lastbilar. Luften var sval och kall och när man kom ut ur all grönska bättrade Jochen på raggarbrännan på händerna.

alle-polen-jocke

Nu bestämde vi oss för att hitta ett ställe att ta ett dopp på och staden som innehöll badplatsen hette Frombork. Vi valde denna platsen för att den nästan låg utefter vägen mot Ketrzyn och nära Östersjökusten.  Väl framme i Frombork passerade vi en skylt med texten Playa och vi svängde ner mot stranden. Vi körde ut med motorcyklarna så långt vi kom och parkerade ute på en pir, strax intill stranden.  Det blev ett uppfriskande dopp i det ”iskalla” vattnet, det var säkert 28 grader i vattnet då stranden låg inne i en vik och nästan som i en insjö. Efter badet fortsatte vi mot hamnen och nu uppenbarade sig en större kyrka i riktning mot staden.

frombork-jocke-jochen-mc

Vi åkte in till kärnan av Frombork och passade på att ta en fika vid det gamla vattentornet beläget strax nedanför kyrkan. Solen sken naturligtvis och det var hett! Nu började vi förstå att det var något speciellt med denna plats. Det var en massa tyska turister och dessutom fanns Kopernikus överallt.

Hmm, ett besök måste göras i kyrkan uppe på kullens topp denna gång endast iförda mc-byxor och stövlar. Resten lämnades på hojjarna.

jocke-frombork-nedanfor-kyr

Vi gick in i Kopernikusmuseét men fattade inte någonting då allt var skrivet på polska och ingen guide pratade varken engelska eller tyska. Kan lätt säga att besöket inte gav så mycket. Men det fanns iallafall lite saker att titta på.

kopernicus

Nu blev detta Jalla, Jalla eller iallafall allé, allé, allé. Vi skyndade vidare mot slutmålet och alléerna blev bara fler och finare men vägarna desto sämre då vi valde att åka på allt mindre vägar. Vi jagar nu ett oväder men hinner som tur är inte ikapp det. Dock ser vi vad det ställt till med. Det ligger mindre träd och grenar över vägarna lite här och var.

storm-trad-over-vag-jocke

Tack och lov är vägarna i så dåligt skick att vi inte kan hålla någon högre marschfart så att undvika nedfallna saker är det minsta problemet. Vart vi än kommer så möts vi nu av intresserade blickar och vi förstår att turister inte är allt för vanliga här. På sina håll ser  det väldigt fattigt och smutsigt ut och vi pratar med varandra under färden hur bra vi egentligen har det hemma.

Hittade ett litet trevligt hotell i centrala Ketrzyn, Hotell Koch. Vi såg en liten skylt vid infarten till staden och lyckade på någon konstigt sätt köra fram till just det hotellet. Det visade sig ha en engelsktalande yngling i receptionen som dessutom skakade fram ett väldigt fint garage för våra hojjar. Här håller rummet betydligt högre standard än på föregående hotell, dock har ljuden nu bytts ut från luftning av lastbilsbromsar till skrålande fulla polacker från baren nedanför vårt fönster.

Skall nu strax krypa till kojs efter att ha avnjutit stans bästa pizzor på pizzeria Centro tillsammans med en stackars polsk uteliggare.