Vietnam Dag 5 - 12 November 2022

Sightseeing

Klockan åtta samlades vi alla i receptionen. Planen för dagen var en heldags sightseeing med guide. Efter en kortare busstur stannade vi vid första stoppet - Ho Chi Minh Mausoleum. Mausoleumet är bara öppet några timmar på förmiddagarna så därför startade vi där. Det förklarade också varför det var i princip folktomt när vi besökte området häromdagen. Nu var det massor av folk och skolbarn där så köerna in till mausoleumet var långa men gick hela tiden sakta framåt. Man köade två och två och det rådde tystnad. Strax var vi framme vid ingången till mausoleumet och gick in i byggnaden och runt Ho Chi Minhs öppna kista. Det var en tystnad som rådde inne i rummet och det var lite mäktigt att se den öppna kistan.

hochimin1

Efteråt gick vi ut för att ta en gruppbild framför mausoleumet och sen blev det ett besök på det närliggande museet.

hochimin2

Där kollade vi på bland annat One Pillar Pagoda och Ho Chi Minhs hus.

onepillar

Vi fick också en lång föreläsning om Ho Chi Minh av vår guide Sunny.

kompis

Jochen fick också några kompisar då det var ett par barn som ville prata med honom och öva på sin engelska. Snart bar det i väg igen med buss bort till Tran Quoc Pagoda och sen vidare till Temple of Litterature. När vi kom dit var det väldigt många studenter där. Det verkade vara någon typ av avslutning då de ställde upp sig för fotografering och kastade hattar inne på en av borggårdarna.

Runt halv ett stannade vi till på en mindre restaurang ”5 spice” och åt en fyrarätters väldigt god vietnamesisk lunch. Här anslöt också den åttonde deltagaren Odd Magne.

5spice

Efter lunch besökte vi “the Vietnam Museum of Ethnology”, ett museum som har focus på de 54 minoriteterna som finns i Vietnam.

sunny

Guiden berättade ingående om de olika grupperna och visade oss runt inne på museet men också ute där hus från olika delar av landet fanns uppbyggda. Väldigt intressant.

museum

Runt halv fem var vi tillbaka vid hotellet och passade då på att gå bort till en av de bättre kafeerna för att alla skulle få chans att ta en äggkaffe. Vi beslöt att samlas runt 19-tiden för att gå ut och äta middag. Vi gick bort till samma område som kvällen innan och hittade en liten restaurang som hade plats för oss åtta.

mat

Vi beställde in en massa olika rätter och satt där i ett par timmar innan vi gick vidare till nästa restaurang. Överallt står det bord och stolar på trottoarerna och det är trångt att ta sig fram på vissa ställen. Det är en jämn ström av folk som hela tiden passerar vid våra bord och det är mycket att se på. Ibland dyker det upp någon på moped mitt i vimlet men det verkar ingen bry sig om. Strax före midnatt dök plötsligt polisen upp i närheten och det blev ett himla liv. Alla bord och stolar som stod på trottoaren skulle bort. Vi fick flytta in i restaurangen och strax passerade polisen. Runt ett-tiden strosade vi hemåt men då fick Odd Magne för sig att vi skulle ta en sista öl på en pub rakt över gatan vid hotellet. Där avlutades kvällen med fantastisk karaoke av Vegar och Odd Magne.