Vietnam Dag 2 - 9 November 2022

Hanoi City Tour

Vi vaknade efter en god natts sömn men inget bagage. Airtaggen såg fortfarande ut att vara någonstans på stan men plötsligt dök den upp på hotellet. Jochen skyndade ner och där stod bagaget.

bagage

Skönt, nu slapp vi starta dagen med att leta efter väskan. Nu blev det istället en lyxfrukost, eller? Det var inte någon superbuffé som mötte oss. Inga pålägg eller smör, bara lite frukt och kaffe och juice. Det tog en stund innan vi förstod att man kunde beställa mat från en meny. Det blev varma sandwichar med ost och skinka och det var gott.

Halv tio stod vi nere vid busskuren och köpte var sin heldagsbiljett till Hanoi City Tour. Vi hoppade på bussen och fick var sin solhatt och satte oss längst fram på övervåningen.

turist

Solen sken och det var säkert 25 grader ute. Det fläktade gott när bussen satte fart men man fick se upp för trädens grenar. Trafiken var livlig men flöt på trots det. Första stoppet blev Tran Quoc Pagoda – en ganska hög pelare.

Tran Quoc Pagoda

Vi strosade runt ett tag innan vi hoppade på bussen igen. Det var ju en hop-on-hop-off-tur.

Tran Quoc

Nästa stopp blev Thang Long Imperial Citadel med anor från 1000-talet. Området var ganska stort och det fanns ett antal hus med utställningar men även ett par underjordiska bunkrar som användes under Vietnamkriget som kommandocentraler.

citadel

Vi strosade runt i området under nästan två timmar och såg allt ifrån gammalt porslin till bilar från Vietnamkriget.

drake

Vi trodde vi missade bussen och började gå till nästa monument – Ho Chi Minh Museum – bara för att efter ett par hundra meter bli omkörda av bussen. Snart var vi ändå framme vid museet men vi förstod inte riktigt den attraktionen? Vi tog oss in via paradgatan och igenom en säkerhetskontroll för att sedan mötas av stängda dörrar och skyltar som talade om att man inte fick passera.

hochimin

Så det blev paradgatan ner och sen ut igen. Nu började hungern göra sig påmind så vi tog första bästa hak – Ola’s Steak och avnjöt var sin USA-steak.

Nu blev det ett besök på Temple of Literature. Ett stort område med trädgårdar, dammar och äldre hus med småtempel inomhus. Vi tog var sin audio guide och strosade runt en bra stund.

audio

Solen sken nu riktigt hårt och det var varmt. Efter rundturen gick vi över gatan till en liten affär som sålde vatten och läsk och köpte var sin sockerrörsdricka. De malde ner sockerröret och pressade ut en saft och fyllde på detta i en mugg och det smakade riktigt gott.

Klockan var nu närmare fyra och vi tog oss hem till hotellet och tog oss ett gubbvil. Vi var rätt möra bägge två. Senare på kvällen strosade vi hotellgatan ner och hamnade på en liten restaurang som sålde Sticky Rice. Vi satte oss där bara för att det var en massa folk – både såna som åt och såna som tog takeaway. Maten var god men inger utomjordiskt. Därefter blev det te och kaffe på fjärde våningen på ett hörnkafé. Jaja, kaffe och te – det blev varmt vatten med aprikoser i och en kall blandning av krossade mandlar och grädde och något annat.