Rumänien Dag 23 - 22 september

Vi startade 9.20 med destination Sell am See bara 14 km bort men efter en kort stund bestämde vi oss istället för Salzburg ca 10 mil bort. Vi ställde in GPS:erna på kurviga vägar och att undvika motorvägar och fick nu åka på härliga vägar längs med en bergssida upp mot 1000 meters höjd.

bergssidavy

Utsikten var väldigt fin trots att de låga molnen skymde topparna. Ibland sprack molntäcket upp och man såg de enorma bergen resa sig högt över oss.

bergkullar

Vi färdades nedåt tills vi kom fram till en smal djup dalgång. Nu följde en resa längs slingriga smala vägar. Efter en kort stund tornade höga vackra berg upp sig framför oss. Framför oss var det som ett fotografi med kalla hårda berg och mjuka gröna kullar inbäddat i vita fluffiga moln.

fluff

Solen tittade ibland fram och gav vyerna en extra dimension. Det var nästan ingen trafik när vi färdades uppåt mot 1300 meters höjd. Nu kom vi ner i en dal och sedan in i en smal ravin och färdades ner till 800 meters höjd. Temperaturen var bara 8 grader och kylan gjorde sig påmind. Ravin vidgades och gick över i en bred dalgång.

slott

Vi färdades genom byar och såg slott och större gårdar. Temperaturen steg till 14 grader. Vi började nu närma oss Salzburg och vägarna blev allt mer trafikerade och vi åkte på lite tråkigare vägar genom större byar. Vi stannade till för en paus en och en halv mil utanför Salzburg och bestämde oss då för att skippa Salzburg och istället åka till Örnnästet 2 mil bort. Strax passerade vi gränsen till Tyskland på enfiliga smala kurviga vägar. Utsikten över dalgången och städerna nedan var vacker.

dalmedby

Klockan 13.00 stannade vi till för lunch på ett gasthaus en kilometer från Örnnästet. Det blev en gulaschsoppa idag igen. Snart kom vi fram till parkeringen vid Örnnästet. Här var det massor av bilar, bussar, människor och motorcyklar. Vi blev tvungna att köpa en bussbiljett och sen hoppa på en buss som tog oss upp till 1700 meters höjd och ingången till själva Örnnästet. Först fick man dock bestämma en tid man ville åka ner igen till parkeringen. Vi valde 16.00 för då hade vi en och en halv timme på oss. Vi gick in i tunneln och tog sedan hissen upp till 1824 meters höjd. När vi kom ut på terrassen möttes vi av en vit vägg i alla riktningar.

ornnastetvittdis

ornnastetjocke

Molnen täckte effektivt all utsikt. Vad skulle vi göra nu i en och en halv timme. Vi gick omkring lite i huset och kollade sedan på en utställning och sen gick vi och satte oss på uteserveringen. Vi bad till högre makter om att få en liten öppning i molntäcket. Plötsligt hände det.

ornnastetfinvy1

ornnastetjochenok

Molnen försvann på ena sidan och en vacker utsikt över en dalgång och höga berg öppnade upp sig.

ornnastetfinvy2

Nu blev det fotografering. Vi beundrade utsikten i tio minuter och sen började molnen skymma utsikten igen. Vilken tur vi hade.  Efter att ha letat boende i Berchtesgaden en stund begav vi oss mot Saltburg. Efter några kilometer såg vi en skylt om boende. Vi svängde upp och fick ett rum på Lampl-Lehen för två personer inklusive frukost och trerätters middag för 116 euro. Och vilken middag. En underbart god potatissoppa till förrätt följdes av rostbiff med spätzle och varm fruktkaka med bär till efterrätt. Sagolikt gott.