Rumänien Dag 9 - 8 september

Vi tog en promenad runt palatset och undrade vad han tänkte när han byggde detta enorma hus. En guidad tur vore kanske inte som dumt men problemet var att man behövde visa sitt pass för att få köpa en guidad tur.

palatsentre

Jochen och jag hade naturligtvis lämnat våra pass på hotellet. Magnus och Erik hade med sig sina pass så de bokade en tur – klockan 13.00. Vi vandrade in mot Gamla Stan och satte oss ganska snart på en uteservering. Solen sken och temperaturen var runt 25 grader. Det blev Ceasarsallad och potatissoppa. Magnus och Erik gick tillbaka till palatset för sin guidade tur medan vi två vandrade runt i staden.

kyrka

Det var tyvärr en ganska tråkig stad med livlig trafik. Man fick verkligen passa sig när man korsade gatorna. Runt klockan två mötte vi upp Erik och Magnus och delade på en taxi till hotellet. Det blev en upplevelse. Vi åkte i en liten gul Dacia men det verkade som om taxichauffören trodde det var en Ferrari. Det är den sjukaste taxiresa vi gjort någonsin. Tror nog att han bröt mot alla trafikregler som finns.

taxitur

Några exempel: Genade igenom en parkering i 100 km/h, körde över en kant upp på spårvagnsrälsen mot trafiken, körde medvetet mot rödljus, allmänt hyperaggresiv körning, kastade sig mellan filerna och växlade som en kratta, körde rakt fram och om en polisbil i vänstersvängfältet. Vi skrattade gott efter resan. Tror nog att det var chocken som la sig. Nu var det dags att fixa till allas hojar. Vi tog bort våra stora tunga sidoväskor.

kontroll

Några av deltagarna hade hyrt motorcyklar så där skulle styren och växelspak justeras. Kvart i sju blev det en genomgång om vad vi skulle ha med oss och vad som gällde säkerhetsmässigt. Efter genomgången gick vi bort till en närliggande restaurang och åt middag och presenterade oss för varandra. Verkar vara ett riktigt roligt gäng.