• Sea
  • Alphojj
  • Monaco
  • Jochen
  • Relief
  • Jernis
  • Bad
  • Montblanc
  • NorgeAdvTour2017

africatwin

Honda XRV 750 Africa Twin - 99 (Jernis)

Den här hojen köptes in så sent som våren 2009 men jag älskar den redan. Den har en tilltalande design och den svart-silvriga färgkombinationen är riktigt snygg. Balansen i chassit är underbar och det gör den otroligt lättkörd. Hojen är verkligen genomtänkt och känns stabil både på asfalt och grus, med eller utan packning. Jag är bara 171 cm lång men sitter förvånansvärt bra på hojen och når ner till marken utan några som helst problem. Det är lätt att nå reglage och spakar. Stördes dock mycket av turbulensen i början så jag fick byta till ett högre kåpglas och nu är turbulensen som bortblåst. Den så omtalade bränslepumpen har jag ännu inte haft några problem med men kommer trots det att byta ut den.

bmw

BMW R1200GS Adventure (Jochens)

Jag köpte en BMW R1159GS 2003 efter att innan kört i mina ögon kanske världens ballaste hojj, en Ducati Monster 900. Men vi skulle som sagt åka till Norge några hundra min varför valet föll på en Bumse. Jag köpte den utan att ha ens kört en likadan men läste mycket och gillar både den robusta "designen" samt att det är en hojj gjord för att brukas! Fick hem den en fredag, så efter jobbet var jag väldigt sugen på att testa nya pärlan. Efter ca 5 mil fick jag en riktig dålig känsla, vad har jag gjort??
Kändes konstigt/ovant med telelever fjädringen fram, inget skönt muller ur burken och ingen som vänder sig om på stan när man kommer. Som tur var så var jag förberedd på det efter att ha läst om liknande upplevelser från andra. Så efter ytterligare kanske 40 mil den helgen var jag övertygad. 

Den är trots sin vikt väldigt lätt att hantera mycket på grund av boxermotorn som ger både bra vrid men oxå en låg och fin tyngdpunkt.  Vikten gör sig dock påmind när man skall baxa runt med hjälp av muskelkraft. Den omtalade fjädringen blir snart riktigt förtroendeingivande och stabil, då den inte niger så mycket vid inbromsningar. Den är även berikad med avstängbar ABS samt kombibromsar. Sen har den naturligtvis kardan som man skall ha på en långturare!! Så man slipper göra service på hojjen varannan tankning!

Så du till 2011 var det dax att byta upp sig till en nyare maskin och valet föll som ni ser på en efterföljare till den förra fast denna gång en Adventure. Skillnaden mellan en "vanlig" är att denna har 33 liters tank, enduro växellåda (låg etta och inte höga sexan), samt lite högre fjädringsväg. Den är även försedd med elektroniskt innställbar fjädring, anti spinn (inställbar i flera lägen), naturligtvis ABS detta kommer jag aldrig köpa hojj utan!! Motorn är lik den "gamla" men ack så mycket bättre, 110 Hp 120 Nm samt dubbla överliggade kamaxlar det gör skillnad, tyvär även på mitt däckskonto!!