• Sea
  • Alphojj
  • Monaco
  • Jochen
  • Relief
  • Jernis
  • Bad
  • Montblanc
  • NorgeAdvTour2017

Rumänien Dag 26 - 25 september

Hemma igen efter 26 dagar, 700 mil och elva besökta länder.

25 september München – Linköping 800 km

Det blev en natt med ytterst lite sömn eller som Jochen sa, en natt med mycket vila. Det skakade och lät på tåget och man for fram och tillbaka i slafen och det slamrades i kupéerna bredvid och i korridoren. Trots det var vi hyfsat pigga när konduktören kom in med frukost klockan sju. Det blev en kaffe och en torr chokladcroissant. Vi ankom tågstationen på utsatt tid klockan åtta och sen gick det fort att lasta av motorcyklarna.

hamburg

Rumänien Dag 25 - 24 september

24 september Salzburg – München 200 km

Det regnade i stort sett hela natten men lagom till att vi skulle lämna Salzburg slutade det att regna. Vi startade tjugo i tio och trafiken flöt på bra. Det tog inte lång tid innan vi såg utkanten på Salzburg. Strax innan vi korsade gränsen till Tyskland blev Jochen invinkad av polis för kontroll. Han hade mörkt visir och det påkallade deras uppmärksamhet. Det blev till att visa körkort och pass och sen kontrollerades om visiret hade solskyddfilm. Snart var vi på väg igen. Idag var det rejält kallt och lite blåsigt och termometerns visade bara 8 grader.

landsvag

Rumänien Dag 24 - 23 september

23 september Schneefelden – Salzburg 100 km

Regnet strilade ner och det var grått och mulet och tolv grader när vi vaknade. Enligt prognosen skulle det klarna upp runt tio så vi åt frukost i lugn och ro och gjorde oss inte någon brådska att packa ihop.

gasthaus

När vi startade vid tio i tio så hade regnet slutat att falla och det var lite ljusare ute. Molnen var väldigt låga och täckte mitten på bergen så man kunde se botten och toppen av bergen.

Rumänien Dag 23 - 22 september

22 september Fusch an der Grossglocknerstrasse – Schneefelden 153 km

Det var en kylig morgon och låga moln täckte bergstopparna. Termometern visade 10 grader och regnet hängde i luften.

morgon

Efter frukosten tog vi en liten promenad och kände på kylan. Det var definitivt läge med långkalsonger och en tjockare tröja idag.

Rumänien Dag 22 - 21 september

21 september Faak am see – Fuch an der Grossglocknerstrasse 332 km

Vi vaknade lite halvsega till ännu en dag med strålande sol från en klarblå himmel. Bergen var vackert insvepta med dis och luften var klar och lite kylig. Frukosten avnjöts därför inomhus och det var den bästa frukosten hittills. Yoghurt med müsli, nybakat bröd med massor av pålägg, frukt, melon och ananasbitar samt gott kaffe. Vi pratade med hotellkillen och fick tips om att åka Nockalmstrassepasset. Halv tio lämnade vi Faak am see och nästan direkt krokade vi i varandra när Jochen stannade för en bil och jag körde. Det blev en fin buckla i Jochens ena låda.

breddalgang1

Rumänien Dag 21 - 20 september

20 september Rovinj – Faak am see 280 km

Vi vaknade tidigt och gick ner till bageriet och köpte croissanter till frukost och baguetter till lunch. Solen sken från en klarblå himmel och termometern visade 25 grader. Efter att ha inmundigat croissanterna var vi startklara runt halv nio.

jockerakvag

Rumänien Dag 20 - 19 september

19 september Rovinj

Strax efter tio gick vi nerför gatan och in på bageriet bara 100 meter från lägenheten. Vi inhandlade var sin calzone-liknande macka och lite läsk och begav oss ner mot hamnen. Solen gassade starkt och det var riktigt varmt i solen. Termometern visade 25 grader och det blåste lite lätt från havet. Frukosten avnjöts med fantastisk fin utsikt och vi såg in över hamnen.

frukost

Rumänien Dag 19 - 18 september

18 september Novi Sad – Rovinj 622 km

8.20 lämnade vi Novi Sad med kurs mot adriatiska kusten. Solen sken som vanligt och temperaturen visade 19 grader. Trafiken i stan var livlig men det tog inte lång tid innan vi färdades på lite mindre vägar med mindre trafik. Sex km utanför Novi Sad körde vi in i Fruska Gora Nationalpark. Vägarna var kurviga och i lite sämre skick men härliga att köra på.

fruskagora1

Rumänien Dag 18 - 17 september

17 september Tekija – Novi Sad 340 km

Solen sken som vanligt när vi lämnade Tekija runt åttatiden och temperaturen var perfekt för motorcykelåkning, runt 19 grader. Dock var det lite dis runt bergen. Bergen gav lite kyla så det kändes svalare än 19 grader när man åkte. Utsikten var väldigt fin med berg på vänstersidan och Donau och Rumänien på högersidan. Vi passerade bergsskulpturen av Decebalus, som är ett ansikte av en lokal kung som kämpade mot det romerska riket.

decebalus1

Rumänien Dag 17 - 16 september

16 september Bukarest – Tekija 360 km

Idag var det så äntligen dags att besöka Ceausescu’s enorma palats. Vegard hade bokat biljetter via American Express service och vi skulle vara där klockan 10.00 samt ha med oss passen. Tio minuter i tio stod vi vid biljettdisken redo att visa upp passen men då fick vi beskedet ”Same dictator, wrong house”. Det visades sig att vi bokat en rundvandring vid Ceausescu’s andra hus på andra sidan stan. Det kunde ju inte vara sant. Vi undrade om det gick att boka om men fick beskedet att om någon inte kom och hämtade ut sina biljetter så skulle vi eventuellt få plats. Vi satte oss ner på tre stolar och hoppades att det skulle komma några turister utan pass och det gjorde det. Två svenskar fick inte hämta ut biljetterna då de saknade sina pass. En minut i tio fick vi våra biljetter och vi skyndade till säkerhetskontrollen.

hall1

Rumänien Dag 16 - 15 september

15 september Bran – Bukarest 180 km

Efter en äggröra- och baconfrukost stod vi startklara halv tio. Solen sken som vanligt och himlen var klarblå. Temperaturen perfekt runt 15 grader. Vi startade med en kortare tur på asfalt och det var perfekt för då kunde man få igång kroppen igen. Vid en skidanläggning svängde vi upp i skogen och följde en grusväg en kort stund innan vi blev tvungna att vända då vägarna var för dåliga.

svanggrus

Vi körde då upp en annan grusväg men även där fick vi vända. Vid tredje försöket blev det succé. Vi körde längs med ett mountainbikespår upp genom skogen.

lerstig

mickelera

Det var lerigt och blött. Det var stora djupa spår i vägbanan efter regn. Det var rötter, träd och stenar. Och det var cyklister som susade ner för vägen. Men ack så roligt. Det var halt och spårigt och vi fick ibland hjälpa varandra och putta på motorcyklarna för att komma vidare. Några hade större problem och fastnade i backen. Alla var sjöblöta av svett av ansträngningen och vid varje tillfälle tog man av sig hjälmen, handskarna och jackan för att svalka sig något. Jochen, Vegard och jag fick gå ner och köra upp några av de andras motorcyklar i T-shirt. Orken började också ta ut sig rätt för Håkan 73 år och Sven 62 år. Vi är alla grymt imponerade att de orkat med åkningen. Snart blev det lättare åkning och vi färdades på ganska bra grusväg upp mot 1700 meters höjd.

chrishakanupp

Väl upp på första toppen beundrade vi utsikten innan vi fortsatte över kullar och vi pendlade mellan 1600 och 1900 meters höjd.

vy

panorama

Efter en krök längs med bergssidan blev det trafikstockning.

sheep

Det var som en vägg med får och bakom dem kom det cyklister och en bil. Solen sken varmt och man upplevde att det var mycket varmare i luften än de 15 grader termometern på motorcykeln visade.

jochen ner

Nu var det dags för nedfart och då gick grusvägen över i en väg med större stenar.

stenvagner

Motorcyklarna studsade på stenarna och man satt på helspänn hela tiden.

vy1

vy2

Många var trötta så det blev en massa stopp. Hela turen upp och sedan ner för berget tog 4,5 timme.

track

Jag tror att flera i gruppen var väldigt nöjda när vi återigen körde på asfalt. Strax var vi i byn Comarnic och där stannade vi till för en pizza klockan halv fyra. Sedan följde två timmars åkning på asfalt längs med en av de större vägarna in mot Bukarest. Vi kom fram till hotellet och Peter sa som vanligt ”Five o’clock sharp”. Klockan var 18.00. Det blev en P-öl och det kändes lite vemodigt att veta att det var resans sista P-öl. Vi stod ute och pratade en stund om dagens upplevelser när vi blev avbrutna av regn. Alla gick upp och gjorde sig i ordning för kvällen men vi samlades åter i foajén en stund senare för att göra upp räkenskaperna. Några hade hyrt motorcyklar och lämnat en deposition på 1000 euro för eventuella skador. Vi blev positivt överraskade över hur lite de fick betala i slutändan. Jochen och jag gjorde upp om däcken och det blev också väldigt positivt. Jochen lämnade sina nästan nya asfaltsdäck och jag mitt halvslitna grusdäck och det slutade med att Jochen skänkte 80 euro till Sergiu och han skänkte 80 euro till mig. Vilken otroligt trevlig kille. Runt niotiden på kvällen lämnade vi hotellet och gick in till Gamla Stan och åt på restaurang. Det var en trevlig kväll och mycket snack. Runt halv ett var vi tillbaka vid hotellet och nu blev det till att säga adjö till allesammans. Det kändes väldigt vemodigt.