Adventure MC Tours of Norway 2017 Dag 5

Onsdag 30 Augusti Rundturer runt Savalen 150 km

Återigen blev det en natt med lite halvdan sömn. På vägen till frukosten gick vi förbi våra kamraters rum och där stod mc-stövlarna prydligt på rad utanför och att se dem så där prydligt uppradade blev bara för mycket. Vi möblerade om bland stövlarna och ställde fel stövlar utanför varje rum och sen gick vi lugnt upp till frukosten. Frukosten var ordentligt tilltagen och det fanns allt att välja på. För egen del blev det som vanligt ett par mackor med ost och korv men det var nybakt varmt underbart gott bröd. Kvart i nio stod vi sedan startklara utanför hotellet Savalen. Motorcyklarna stod uppradade längs med hela parkeringen och det var en vacker syn. Vi gav oss av i en stor grupp idag och åkte först på lite större grusvägar för att sedan ta oss högre upp för åkning på mindre vägar. Snart kom vi upp på en större platå där landskapet påminde om en tundra. Åkningen gjordes nu på mindre stigar och det var en del passager med större stenar och en del sandigare partier. Utsikten var strålande och solen sken och himlen var klarblå med lite inslag av vita, lätta moln. Vi tog oss igenom några mindre vattenhinder för att sedan bli tvungna att stanna vid ett större parti vattensjuk mark. Risken att vi skulle köra fast blev alldeles för stor och kursledaren Chris var rädd att vi skulle skada naturen för mycket så det var ett klokt beslut. Vi vände om och tog en annan väg och stannade till vid ett vackert vattenfall.

vattenfall

Där passade vi på att ta en gruppbild. Jochen tog också fram sin drönare och spelade in en fin sekvens. Nu skulle vi till en lite större vattenpassage så Jochen åkte i förväg och riggade upp drönaren och filmade när vi åkte genom vattnet. Nu begav vi oss upp på en dalsida och tog en sunkig mindre väg och det blev nog dagens höjdpunkt. Vi åkte genom vattenhinder, genom lervälling och på glashala gräsbeväxta traktorspår. Det skulle vara en genväg men blev en senväg då flera av oss körde fast i dynghålen. Vi hjälptes åt att passera de värsta partierna så det blev en massa lyftandes och knuffandes av motorcyklar.

lera

Jag själv gled igenom hur lätt som helst och det kändes underbart. Precis när jag åkt igenom värsta lerpartiet fick jag reda på att vi skulle vända. Det var visst alldeles omöjligt att komma vidare längre fram. Så det blev till att åka igenom skiten en gång till men till min stora förvåning gick det lika bra som förra gången. Jochen hann aldrig åka igenom skiten för han hade hjälpt alla andra att komma igenom och precis när han skulle igenom så var det dags att vända. Min stolthet fick sig dock en törn på tillbakavägen då jag sladdade till i ett traktorspår och besökte ett mindre träd till allas förtjusning. Alla var lagom trötta när vi var tillbaka på grusvägen igen. Nu blev det underbar grusåkning i väldigt kuperad terräng. Vägarna var i början lite bredare för att sedan övergå till gångstigar. Efter att ha kört i en timme så stannade vi till vid en liten sjö Höstsjøen för lunch. Några av åkarna hade haft med sig vedträn så vi startade upp en liten brasa och grillade korv.

grill

Solen sken som vanligt och temperaturen var runt 15 grader. Korven åts med ett tortillaliknade bröd gjort på potatis och det var riktigt gott. Nu togs vi oss mot Reinslia på härliga sandiga tvåspåriga vägar. Här gick det verkligen att köra på och ibland fick man fri väg framåt och då gick det undan. Vi stannade till uppe vid toppen på Reinlia och beundrade utsikten.

utsikt

Nu körde vi ner i en fin dal och sedan upp för en brant dalsida upp mot en ny utsiktspunkt. Vägen dit gick på bred väg belagd med lite större stenar. Vägen klättrade upp för bergssidan och det var tvära kurvor blandat med längre raksträckor. Nu var det några stycken i gruppen som var rätt så möra och ville åka hem så vi blev en liten grupp på sju man och så Chris. Nu gick det undan. Vi körde först igenom ett skogsparti på en liten stig. Bildsekvens från skogen. Ibland var det så trångt mellan träden så man fick liksom trixa igenom styret för att komma förbi. Det var väldigt jobbigt men otroligt roligt. Därefter åkte vi på grusvägar och sandvägar hem mot hotellet. Vägarna slingrade sig fram genom landskapet men man hade otroligt bra sikt genom kurvorna. Glada och trötta nådde vi hotellet vid halv fem-tiden. Nu väntade bad i spa-avdelningen. Så mycket bad blev det nog inte. Vi pratade mest om dagens körning och om alla roliga saker vi varit med om idag. Runt kvart över sex samlades flera av oss i foajén över en pilsner och där kom det otroligt roliga fram. På morgonen hade vi ju stuvat om bland stövlarna och det visade sig att Jörgen, en tysk, hade putsat Rogiers stövlar. När Jörgen stod där i duschen med sina stövlarna så upptäckte han att det inte var hans stövlar. När han sedan gick ut i korridoren med stövlarna så öppnade Rogier dörren i samma ögonblick och kunde ta emot sina nyputsade stövlar. Det skrattades gott åt det hela och allas misstankar föll på Chris. Fantastiskt roligt faktiskt. Klockan sju åt vi en kanonmiddag. Återigen var det buffé men innehållet var annat än igår. Vi åt så vi storknade allesammans och sen avslutade vi med två pannacottor. Nu är klockan halv tio och vi är ganska möra och det börjar bli dags att krypa till kojs. Det är som att vara på en skidsemester i fjällen. Man är otroligt trött framåt kvällen.