Dag 9 – Måndag 10 Augusti La Spezia – Imperia

Vi åkte i maklig fart men lyckades trots det hålla regnet bakom oss. Molnen bakom var hotfullt svarta men framför oss var det lite ljusare men molnigt. Temperaturen pendlade mellan 24 och 27 grader så det var perfekt att åka i. Det var nästan ingen trafik att tala om och trafiken flöt dessutom på bra i byarna vi passerade. Vi stannade till vid ett par tillfällen för vätska men annars åkte vi på mest hela tiden.

pauscanegreca

Dagens etapp var 23 mil och den estimerade tiden för resan mellan La Spezia och Imperia beräknades av GPS:en till drygt 6 timmar. Det gick inte fort fram och vi höll kanske en snittfart på 40-50 km/h.

panorama2

I höjd med Genova började hungern göra sig påmind och klockan var då runt ett. Vi letade restaurang men kunde inte hitta några öppna sådana utan blev tvungna att åka igenom Genoa och sen till nästa stad innan vi fann en öppen restaurang. Det fick återigen bli en liten pizza på en pizzeria. Snart var vi i Savona och då blev det tvärstopp i trafiken. Vi formligen kröp fram och bestämde oss då för att svänga av från de mindre vägarna och istället ta de lite större vägarna. Med sju mil kvar till slutmålet körde vi upp på betalvägarna och färdades nu istället i 100-110 km/h. Regnet började falla lite grand men det var nästan skönt. Efter att ha färdats i drygt 45 minuter på motorvägen svängde vi av vid Imperia. Vi åkte genom staden bort mot vårt hotell och hann se strandpromenaden och lite hur staden såg ut. Den här Italienska staden kändes gemytlig vid första anblicken och lite mer i Lottas smak. Det var massor av folk som gick längs med strandpromenaden. Hotellet såg rätt bra ut vid första anblicken och vi möttes av en äldre herre som visade oss var vi kunde parkera motorcyklarna. Det var bara att ställa dem vid busshållplatsen strax utanför hotellet. Det skulle inte vara några problem att ha dem där då det enligt honom var hans skyltar som var uppsatta där. Vi kastade på oss badkläderna och sprang ner till hotellpoolen och tog oss ett svalkande dopp. Allt kändes nu perfekt. Solen sken, vi låg i poolen och hade det underbart och dessutom fanns det en liten bar precis vid poolen. Plötsligt tutade det till och vi hoppade högt alla tre, om man nu kan hoppa i vatten. Två meter från pooländen ven det förbi ett tåg och vi suckade bara ”Jaha”.

pool

Kvällen tillbringade vi på stan. Vi gick längs med strandpromenaden en stund och sen vek vi av inåt centrum och gick längs med gågatan. Det pulserade av liv och rörelse och det var massor av folk överallt och mängder med affären och restauranger öppna. Temperaturen var perfekt för att sitta ute och ta en kaffe sent på kvällen.