Dag 6: Kontrasternas dag

Steg upp redan vid halv sju och åt en snabb frukost. Packade cyklarna på rekordtid. Vi börjar få kläm på packandet nu. Satte fart mot Jurmala och färdades på de ändlöst raka vägarna som aldrig tycktes ta slut.

raka-vagar-litauen

Mil efter mil var det raka vägar och ett platt landskap och en sol som envist gassade på oss. Men till slut dök gränsen till Lettland upp och vägarna blev kurvigare och i lite sämre skick. Återigen styrde min GPS oss ut på allt mindre vägar och helt plötsligt åkte vi på skog- och grusvägar. Det var härligt med lite variation och framförallt att få svänga lite. Gruset yrde och vi "burnade" på i 80-90 på grusvägarna som slingrade sig fram genom landskapet. Milen flöt på allt snabbare och vips så var vi i Jurmala. Efter lite letande utefter strandgatan hittade vi till slut en parkeringsplats som såg någorlunda säker ut inne på ett hotells område. Överallt var det parkerade bilar och folk som vandrade omkring med strandsaker. Vi bytte snabbt kläder och begav oss ner till stranden med stora förväntningar. Förväntningarna överträffades. En enorm sandstrand uppenbarade sig. Vi sparkade av oss skorna och gick ut i den underbart mjuka och varma sanden. Vi spenderade nästan två timmar här och passade naturligtvis på att ta en liten öl också. Tanken var nu att nästa etappmål skulle bli Gamla Stan i Riga men ack vad vi bedrog oss. Väl framme i Riga hann vi hitta turistinformationen på Rådhustorget i Gamla Stan innan regnet överraskade oss.

blot-jernis

Efter en inledande skur trodde vi att allt var över och satte oss på hojjarna igen och började färden mot ett av turistmålen. Kom väl knappt 100 meter innan himlen öppnade sig på nytt och i lätt panik korsade vi ett torg, där man absolut inte fick åka med motorfordon, och tog vår tillflykt till en liten restaurang. Regnet skvalade ner men nu satt vi iallafall under markisen på en uteserveringen. Regnet tilltog allt mer och vi blev tvungna att flytta oss inomhus. Nu blev vi tvungna att bita i det sura äpplet och beställa den billigaste pizzan vi kunde hitta. Satt här i säkert en och en halv timme och såg regnet öka och öka i styrka. Parasoll och soptunnor började fara förbi utanför fönstret. Regnet bildade en mjölkvit ridå och det blåste kopiöst.

regn-i-riga

Efter en stund såg det ut att vara över och vi beslöt då att försöka hitta ett boende i Riga. Men vi kom återigen endast ca 100 meter innan det började ösa igen. Alla hotell vi hittade visade sig vara svindyra så vi beslöt att försöka ta oss till Pärnu istället, ca 15 mil bort. Båda två var nu fullständigt dränkta men jag, jernis hade iallafall ”vattentätt” ställ medan Jochen hade kört utan sin regntäta overall tills nu. Nu var det dags att ta på den tyckte han. Kanske lite dumt att låta ”underkläderna” vara blöta när man drar på overallen. Jaja, om vi nu var blöta kunde vi lika gärna åka hela vägen till Pärnu. Nu följde 15 mil i fullständigt ösregn. Vi gick på ren vilja men milen flöt på allt snabbare och snart var vi faktiskt framme. Efter lite letande passerade vi  skylten ”M. Kurgo Guesthouse”. Vilket ställe det visade sig vara. Vädigt trevliga människor tog emot oss och vi blev tilldelade ett rum i en stuglänga och fick dessutom regnrabatt. När vi höll på att packa ur hojjarna kom det fram en man och sa att vi kunde torka våra kläder i deras pannrum. Kan lätt säga att det behövdes. I stort sett all vår klädsel var sjöblöt och Jochen fick dessutom hälla vatten ur sina vattentäta skor. Skorna höll vattnet bra inifrån iallafall! Här vrider jag ur mitt mc-ställ.